Online campagne: Facebook versus Web

Online campagne: Facebook versus Web

Bij eZiner° zijn we fan van online campagnes. We zijn dan ook altijd op zoek naar best practises uit de markt. We kwamen een leuke casestudie tegen die draait om de vraag: waar doe je goed aan? Start je een campagne op het web, of zet je je geld specifiek in op Facebook? Het team van ShortStack schreef er een leerzame analyse over.

Wellicht kent je ShortStack nog niet. Het is een online tool waarmee je eenvoudig campagnes kunt opzetten. Variërend van fotowedstrijden tot couponacties. ShortStack startte ooit als pure Facebook specialist. Inmiddels bieden ze een compleet marketingplatform aan. Geschikt voor verschillende social media, maar ook als aanvulling op je website.

Tijd voor de case

Goed, genoeg reclame gemaakt. Laten we eens kijken naar de case die we met je willen delen.  Op het Shortstack-platform draaien heel veel campagnes. En door 27.000 (!) van deze campagnes te vergelijken kun je belangrijke inzichten verzamelen.

online campagneWat is er gemeten?

Bij de data-analyse is primair gekeken naar engagement. Is deze beter bij Facebook-only campagnes? Of bij acties die op verschillende platformen lopen. ShortStack laat het je zien.

Belangrijk inzicht is het verschil in CTRs (click trough rates). Wanneer alle acties worden vergeleken blijkt dat je via Facebook beter naar externe sites kunt verwijzen, dan dat je een campagne volledig binnen Facebook vormgeeft. Verwijs je naar “buiten”? Dan kan dit je CTR laten stijgen. Dit principe geldt extra voor bedrijven met een grote fanbase.

De verschillen zijn groot. Gemiddeld krijgt een brede webcampagne ruim 80% meer views dan een Facebook-only actie. Een spectaculair verschil.

3 best practices en een tip

Shortstack deelt meer lessen. We zetten ze – vrij vertaald – even op een rij:

  1. Denk breed, en kies voor ieder campagnekanaal elementen die passen bij het kanaal
  2. Maak landingpages om je nieuwe projecten een volwaardig podium te bieden
  3. Zie Facebook als een deeltje van een groter geheel

Het zijn best practices die nauw aansluiten bij onze visie op eZiner°. Bij ons gaat het er niet om hoe je een  online magazine maakt. Of een white paper of ebook vormgeeft. Het gaat om de rol van je online uitgave binnen je contentmarketing programma.

Meer weten over de casestudie? Dan is het tijd voor de tip: lees het complete rapport van ShortStack. Gratis, en je hoeft geen e-mailadres achter te laten.

william

Vragen of een afspraak maken?

Neem contact op met William Burghout en ontdek wat een digitaal magazine voor jou kan betekenen.

Meest bezochte pagina's

Ljp-eziner

Verrassend & betaalbaar

Bekijk de mogelijkheden. En ontdek wat een digitaal magazine voor jou kan betekenen.

Recente berichten

inspiratie

Inspiratie, waar haal je het vandaan?

De meeste mensen zijn op zoek naar inspiratie in digitale content. Meer nog dan actualiteit of updates uit hun netwerk, zoeken mensen naar nieuwe ideeën...
merkenheader

Je maakt het met merkdenken

Natuurlijk wil je een online magazine maken dat het hart van je klanten verovert. Daarvoor is meer nodig dan alleen ‘praatje plaatje’. Het begint bij...
facebook

Online campagne: Facebook versus Web

Bij eZiner° zijn we fan van online campagnes. We zijn dan ook altijd op zoek naar best practises uit de markt. We kwamen een leuke...