Je maakt het met merkdenken

Je maakt het met merkdenken

Natuurlijk wil je een online magazine maken dat het hart van je klanten verovert. Daarvoor is meer nodig dan alleen ‘praatje plaatje’. Het begint bij je af te vragen waar je merk voor staat en wat je wilt uitdragen.

Binnen het medialandschap communiceren succesvolle tijdschriften hun merkwaarden op effectieve wijze via de verschillende kanalen: print, online en social media. Daarmee zetten zij hun identiteit neer en onderscheiden ze zich van de rest.

Merkdenken kan jij ook eenvoudig toepassen in een online magazine. Ben jij bijvoorbeeld een ondernemer in duurzame materialen of heeft je bedrijf een lange familiegeschiedenis, laat deze boodschap dan op verschillende manieren terug komen in het online magazine. Een reportage, video, goodies-pagina of column van die visionaire directeur, wat je ook verzint, laat ermee zien wie je bent en waar je voor staat.

Klets maar raak?

Om jouw merkwaarden optimaal over te brengen is een goede ‘feeling’ met je doelgroep onontbeerlijk. Als ondernemer heb je waarschijnlijk al een duidelijk beeld wie je doelgroep is. Je hebt regelmatig contact met klanten en door de vragen die ze stellen over jouw product krijg je een duidelijk beeld waarin ze geïnteresseerd zijn.

Dit kan je gebruiken om een magazine te maken waarmee je ingaat op de vragen en thema’s die mensen bewust en onbewust bezighouden. Vertel verhalen die er toe doen. De techniek van ‘storytelling’ leert ons dat een verhaal dat de klant raakt, veel beter blijft hangen. Goede verhalen gaan over mensen en hun behoeften en verlangens en niet over producten.

Van boodschap tot bladritme

En hoe geef je die mooie merkwaarden dan vorm? Een prettig bladritme is een belangrijk onderdeel van de kunst van het redactie voeren. Wissel verhalen die verdieping geven af met korte rubrieken. Zo houd je de aandacht van de lezer vast. Een rubriek met korte berichten, een fijne quote of wat goodies en boeken op een rij: ze geven de lezer lucht na een verdiepend interview.

Een groot voordeel van een online magazine ten opzichte van print is dat je bewegend beeld kunt gebruiken. Videos, animaties en explanimations: ze brengen jouw boodschap nog beter tot leven.

Versterk je merk in stijl

Last but nog least: denk na over vormgeving. Door middel van de juiste look & feel versterk je je boodschap. Denk aan de covers van de magazines die je in het winkelschap ziet liggen: ze zijn allemaal anders. Met een originele vormgeving zorg je voor een herkenbare stijl en versterk je je boodschap. Ook hierin kun je jouw merkwaarden laten terug komen.

Een fijne, zachte stijl die gezelligheid en ‘thuis komen’ communiceren past bij een lifestyle magazine. En een meer zakelijke stijl met harde lijnen en uitgesproken kleuren bij een zakelijk ezine bijvoorbeeld. Waar je ook voor kiest, ga voor het totale plaatje en laat jouw boodschap spreken.

 

 

 

 

willemijnzw1

Vragen aan onze redactie?

Neem contact op met Willemijn van der Kamp en ontdek wat een digitaal magazine voor jou kan betekenen.