Inspiratie, waar haal je het vandaan?

Inspiratie, waar haal je het vandaan?

De meeste mensen zijn op zoek naar inspiratie in digitale content. Meer nog dan actualiteit of updates uit hun netwerk, zoeken mensen naar nieuwe ideeën en ervaringen. Hoe sluit je met een online magazine aan op deze belangrijke behoefte van je doelgroep?

We weten steeds meer over de motivatie achter zoekgedrag naar online content. Uit een grootschalig onderzoek van AOL naar de motivatie en het gedrag van consumenten online, bleek inspiratie zoeken op nummer één te staan in het internetgebruik. Een online magazine is bij uitstek een medium waarmee je consumenten inspirerende content kunt bieden. Maar hoe verras en inspireer je de doelgroep? De eerste en meest belangrijke stap is om zelf geïnspireerd te zijn en te blijven.

Hoe gekker, hoe beter?

Soms zit je zo vast in je eigen verhaal dat het lastig is om vanuit een creatieve blik naar je content te kijken. Terwijl die frisse blik nu juist zo belangrijk is als je op zoek bent naar inspiratie. Voor je het weet ben je alleen nog aan het informeren en mis je je doel. Zorg dat je even los komt van je eigen kaders. Bedenk wat je doelgroep interesseert en wat een verrassende invalshoek kan zijn. Een interview met de minister-president in een luchtballon, een videoreportage over het nachtelijk leven van de dwergmot of een arty fotoserie van een ‘roaring twenties’ feest in een ommuurde tuin. Geen idee is te gek in deze fase. Na deze droomfase keer je terug naar de realiteit en kijk je hoe je je prachtige ideeën kunt omzetten naar concrete plannen. Eén ding is zeker: ze zijn een stuk origineler dan wanneer je vertrekt vanuit de wens om te informeren.

Haak in op trends

Trends sluiten aan bij de behoefte aan nieuwe ideeën en ervaringen. Content die op wat voor manier dan ook een relatie heeft met de laatste trends, heeft meer kans om te inspireren. Daarvoor hoef je geen trendgoeroe te worden. Gewoon de trends op de juiste momenten volgen is genoeg. Iedereen weet: zodra iets bij de goedkopere ketens te vinden is, is die trend eigenlijk al over zijn hoogtepunt heen. Ga daarom het web op om meer te weten te komen over de trends van nu en morgen. Of het nou gaat om kleuren, food, interieur, mode of techniek, in het najaar worden er veel trendrapporten gepresenteerd voor het nieuwe jaar. Kijk wat er gebeurt op social media als Instagram of lees waar bloggers over schrijven. Volg inspirerende trendwatchers, elke sector heeft er wel een. Denk aan modekoningin Lidewij Edelkoort, foodtrendwatcher Marjan Ippel of trendwatcher voor interieur Milou Ket bijvoorbeeld. Vaak signaleren ze ook universele trends, die voor elke sector interessant zijn.

Visualiseer je verhaal

Hoe beter je beeldtaal inzet om je verhaal te vertellen, hoe meer betrokken lezers zullen zijn bij je verhaal. Beeldtaal loopt namelijk via het emotionele pad in de hersenen. Dus maak geen praatje plaatje van je magazine. Vertrek voordat je begint aan je magazine vanuit het beeld. Op welke manier kun je de kern naar beeld vertalen? Draait het in je verhaal om een persoon, een gebeurtenis, een dilemma of een vraagstuk? Misschien past hierbij een fotoserie dat een deel van het verhaal vertelt, een verhelderende infographic of ondersteunt een video jouw verhaal het beste. Zeker voor de cover, het begin van je magazine, moet het beeld krachtig zijn en de boodschap in één klap visualiseren. Inspireer jezelf door eerst een moodboard te maken op Pinterest bijvoorbeeld. Of doe research op internet hoe anderen een verhaal in beeld weten uit te drukken. Het helpt je om een eigen idee te vormen.

Dare to be different

Je kop boven het maaiveld uitsteken is een voorwaarde om op te vallen. Dat geldt ook voor het maken van content. Wil je inspireren, dan moet je anders zijn. Een mooi voorbeeld is misschien wel Toiletpaper magazine, een artistiek magazine dat enkel uit beeld bestaat: apart, verrassend en een tikje vulgair. Een beetje raar, maar wel lekker dus. Of neem het magazine Helden, dat de mens achter de sporter op krachtige wijze in beeld brengt. Een wereld waarin prestaties doorgaans de norm zijn. En wie zit er te wachten op nog een damesblad? Het avantgardistische tijdschrift Die Dame voldoet op geen enkele manier aan de criteria voor een standaard vrouwenmagazine. De makers noemen het een sensueel, analoog antwoord op onze digitale werkelijkheid. Een uitgave voor de elegante geest, waarin intelligentie en individualiteit centraal staan. Dus misschien toch ook een keer een printuitgave van je online magazine?

 

willemijnzw1

Vragen aan onze redactie?

Neem contact op met Willemijn van der Kamp en ontdek wat een digitaal magazine voor jou kan betekenen.