Als je begint bij het schrijven van een online magazine, dan ga je al snel uit van de informatie die je wilt delen. Leuk natuurlijk. En niet zelden nuttig. Maar wil je lezers echt boeien? Verdiep je dan ook in de informatiebehoefte van je lezers. Dat kan heel eenvoudig.
Het mooie van het communicatievak is dat er zoveel disciplines zijn. Ieder specialisme heeft zo z’n eigen waardevolle kenmerken. Neem bijvoorbeeld SEO marketing, een terrein waar we de nodige ervaring mee hebben.
SEO draait niet (alleen) om technische optimalisaties op je site. Het begint vooral met een krachtig onderzoek in de informatiewens van je publiek.
Hoe zit dat: met die informatiewens?
Feitelijk zijn zoekmachines de grootste onderzoeksdatabase ter wereld. Iedere vraag waarmee mensen rondlopen, stellen ze aan giganten als Google. Kijk je daar met een scherp oog naar, dan kun je veel inspiratie voor een magazine opdoen.
Laten we eens aannemen dat je een magazine wilt maken over meubels. Dan ligt het voor de hand dat je wilt toelichten hoe fraai je collectie is. Hoe goed de kwaliteit van je meubels. En hoe boeiend de historie is van je bedrijf. Maar…
Zoek eens in Google. En denk iets breder. De meubels die je wilt aanbieden vormen het hart van een interieur toch? Wat zoeken mensen als ze zoeken naar “interieur”zaken? Check het onderaan de zoekpagina:
En zo zie je dat het verhaal over de snelle levertijden wellicht toch moet worden ingekort om meer over de trends volgens 3 stylisten te schrijven.
Verdiepend onderzoek
Google is super. En je krijgt al snel een suggestie of 8. Maar er is zoveel meer mogelijk. Ga eens naar Ubersuggest. Dit is een tamelijk briljante tool waarmee SEO-specialisten “keywords” zoeken. Veel vergelijkbare tools zijn zeer prijzig. Ubersuggest is gratis.
Hoe werkt het?
- Voeg de url van je website in
- Kies in het menu voor “keywords”onder het kopje Ubersuggest
- Kies Nederland in de dropdown en voer je onderwerp in (in dit voorbeeld: interieur)
- Even wachten en dan… laat u inspireren 🙂
In dit geval krijg je 472 (!) onderwerpen aangereikt. Niet allemaal even bruikbaar natuurlijk. Maar je ziet in de kolom vol(ume) ook nog eens hoeveel mensen maandelijks interesse tonen in een specifiek onderwerp. Waardevol marktonderzoek. Uitgevoerd in minder dan 5 minuten
Vertaal het naar je magazine
Zorg in je online magazine altijd voor een goede mix tussen: wát je wilt vertellen en wát je lezer boeit. Zo bereik je beste resultaat.
Hulp nodig bij het maken van je magazine? Technisch, inhoudelijk of in vormgeving? Bij eZiner staan we voor je klaar! Bel: 055 20 32 193.
Vragen of een afspraak maken?
Meest bezochte pagina's
Recente berichten
Wat boeit je lezers nu echt? Tijd voor onderzoek
- 1
- 2
- 3
- 4
- Volgende »