Skip to content

Wat boeit je lezers nu echt? Tijd voor onderzoek

Als je begint bij het schrijven van een online magazine, dan ga je al snel uit van de informatie die je wilt delen. Leuk natuurlijk. En niet zelden nuttig. Maar wil je lezers echt boeien? Verdiep je dan ook in de informatiebehoefte van je lezers. Dat kan heel eenvoudig.

Het mooie van het communicatievak is dat er zoveel disciplines zijn. Ieder specialisme heeft zo z’n eigen waardevolle kenmerken. Neem bijvoorbeeld SEO marketing, een terrein waar we de nodige ervaring mee hebben.

SEO draait niet (alleen) om technische optimalisaties op je site. Het begint vooral met een krachtig onderzoek in de informatiewens van je publiek.

Hoe zit dat: met die informatiewens?

Feitelijk zijn zoekmachines de grootste onderzoeksdatabase ter wereld. Iedere vraag waarmee mensen rondlopen, stellen ze aan giganten als Google. Kijk je daar met een scherp oog naar, dan kun je veel inspiratie voor een magazine opdoen.

Laten we eens aannemen dat je een magazine wilt maken over meubels. Dan ligt het voor de hand dat je wilt toelichten hoe fraai je collectie is. Hoe goed de kwaliteit van je meubels. En hoe boeiend de historie is van je bedrijf. Maar…

Zoek eens in Google. En denk iets breder. De meubels die je wilt aanbieden vormen het hart van een interieur toch? Wat zoeken mensen als ze zoeken naar “interieur”zaken? Check het onderaan de zoekpagina:

zoekresultaten

En zo zie je dat het verhaal over de snelle levertijden wellicht toch moet worden ingekort om meer over de trends volgens 3 stylisten te schrijven.

Verdiepend onderzoek

Google is super. En je krijgt al snel een suggestie of 8. Maar er is zoveel meer mogelijk. Ga eens naar Ubersuggest. Dit is een tamelijk briljante tool waarmee SEO-specialisten “keywords” zoeken. Veel vergelijkbare tools zijn zeer prijzig. Ubersuggest is gratis.

Hoe werkt het?

  1. Voeg de url van je website in
  2. Kies in het menu voor “keywords”onder het kopje Ubersuggest
  3. Kies Nederland in de dropdown en voer je onderwerp in (in dit voorbeeld: interieur)
  4. Even wachten en dan… laat u inspireren 🙂
onderzoek lezerswensen

In dit geval krijg je 472 (!) onderwerpen aangereikt. Niet allemaal even bruikbaar natuurlijk. Maar je ziet in de kolom vol(ume) ook nog eens hoeveel mensen maandelijks interesse tonen in een specifiek onderwerp. Waardevol marktonderzoek. Uitgevoerd in minder dan 5 minuten

Vertaal het naar je magazine

Zorg in je online magazine altijd voor een goede mix tussen: wát je wilt vertellen en wát je lezer boeit. Zo bereik je beste resultaat.

Hulp nodig bij het maken van je magazine? Technisch, inhoudelijk of in vormgeving? Bij eZiner staan we voor je klaar! Bel: 055 20 32 193.

william-e1462199121612

Vragen of een afspraak maken?

Neem contact op met William Burghout en ontdek wat een digitaal magazine voor jou kan betekenen.

Meest bezochte pagina's

Recente berichten

onderzoek

Wat boeit je lezers nu echt? Tijd voor onderzoek

Als je begint bij het schrijven van een online magazine, dan ga je al snel uit van de informatie die je wilt delen. Leuk natuurlijk....
working, website, layout

De kracht van e-book marketing

Creëer waardevolle leads Het aanbieden van een gratis e-book is een beproefde methode om waardevolle leads te genereren. Veel websitebezoekers zijn geïnteresseerd in een gratis...
designer, macbook

Meer nieuwsbriefabonnees? Zet een e-book in!

Hoe verleid je een prospect om zijn e-mailadres achter te laten? Het is steeds lastiger geworden om e-mailadressen te verzamelen voor je database om een...
portfolio-ljp

Wil je zelf een eZine maken of het werk uitbesteden? Wij staan voor je klaar!