• Home
  • Inhoud
  • Introductie
  • Onderzoeksopzet
  • In het kort
  • Online & offline
  • Online & offline - pagina 1
  • Website
  • Website - pagina 1
  • Website - pagina 2
  • Website - pagina 3
  • Social media
  • Social media - pagina 1
  • Social media - pagina 2
  • Social media - pagina 3
  • Zoekmachine
  • Zoekmachine - pagina 1
  • Zoekmachine - pagina 2
  • Zoekmachine - pagina 3
  • Email
  • Email - pagina 1
  • Uitdagingen
  • Uitdagingen - pagina 1
  • Uitdagingen - pagina 2
  • Webtexttool
  • Eziner
  • Inhoudsopgave
  • Inhoudsopgave

MKB Benchmark 2018

Inzicht in inzet en gebruik van online kanalen door het midden- en kleinbedrijf.

Mei, 2018

Achtergrond-mobiel

MKB Benchmark 2018

Inzicht in inzet en gebruik van online kanalen door het midden- en kleinbedrijf.

Mei, 2018

INhoud

  • › Introductie
  • › Online & Offline
  • › Website
  • › Social media
  • › Zoekmachine
  • › E-mail
  • › Uitdagingen
  • › Over webtexttool
  • › Over eZiner°
Inleiding-mobiel

INHOUD

  • › Introductie
  • › Online & Offline
  • › Website
  • › Social media
  • › Zoekmachine
  • › E-mail
  • › Uitdagingen
  • › Over webtexttool
  • › Over eZiner°

INTRODUCTIE

Het midden- en kleinbedrijf vormt een belangrijke motor voor de Nederlandse economie. Mede omdat ondernemers in het mkb vaak pioniers zijn. Ze zoeken hun eigen weg om met trends en ontwikkelingen om te gaan. Ook op het terrein van online zaken doen.

Met dit vertrekpunt is de eerste MKB Online Benchmark opgesteld. De specialisten webtexttool (online vindbaarheid ) en eZiner° (digitale magazines) hebben de handen ineen geslagen om deze benchmark te ontwikkelen.

Bij de start van het project zijn 323 mkb’ers (1 tot 100 personeelsleden) ondervraagd naar hun activiteiten op het terrein van website, social media, e-mail en online marketing. De resultaten zijn in dit rapport gebundeld.

Alle uitkomsten zijn ook verwerkt in de online benchmark. Met dit vergelijkende onderzoek kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van collega-bedrijven.

Apeldoorn, mei 2018

Kyrill Poelmans, webtexttool
William Burghout, eZiner°

Inleiding-mobiel

INTRODUCTIE

Het midden- en kleinbedrijf vormt een belangrijke motor voor de Nederlandse economie. Mede omdat ondernemers in het mkb vaak pioniers zijn. Ze zoeken hun eigen weg om met trends en ontwikkelingen om te gaan. Ook op het terrein van online zaken doen.

Met dit vertrekpunt is de eerste MKB Online Benchmark opgesteld. De specialisten webtexttool (online vindbaarheid ) en eZiner° (digitale magazines) hebben de handen ineen geslagen om deze benchmark te ontwikkelen.

Bij de start van het project zijn 323 mkb’ers (1 tot 100 personeelsleden) ondervraagd naar hun activiteiten op het terrein van website, social media, e-mail en online marketing. De resultaten zijn in dit rapport gebundeld.

Alle uitkomsten zijn ook verwerkt in de online benchmark. Met dit vergelijkende onderzoek kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van collega-bedrijven.

Apeldoorn, mei 2018

Kyrill Poelmans, webtexttool
William Burghout, eZiner°

Opzet onderzoek

  • Doelgroep

    Ondernemers en online specialisten binnen het MKB (verdeeld over Nederland)

  • Steekproefomvang

    Netto n = 323

  • Onderzoeksmethode

    Online

  • Uitvoering

    22 maart t/m 3 april 2018

Inleiding-mobiel

Opzet onderzoek

  • Doelgroep

    Ondernemers en online specialisten binnen het mkb (verdeeld over Nederland)

  • Steekproefomvang

    Nette n = 323

  • Onderzoeksmethode

    Online

  • Uitvoering

    22 maart t/m 3 april 2018

in het kort

Jaarlijks groeit de Nederlandse online markt met dubbele cijfers. Het mkb profiteert nog beperkt van deze ontwikkeling. Slechts 11% van de mkb’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten. Zakelijk gezien blijven zo veel kansen onbenut.

Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers. Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.  

Uitdagingen

Mkb’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60% van bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73% van de actieve mkb’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine optimalisatie per week.

Veel middelen, weinig tijd

Gebrek aan tijd is breed te zien in het mkb. Zo geeft 76% van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36% van hen besteedt hieraan meer dan 2 uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70% van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60% doet dit slechts enkele keren per jaar.

Effect van online middelen nog vaak onduidelijk

Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42% van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna 1 op de 3 mkb’ers weet niet welke  bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.

Inleiding-mobiel

in het kort

Jaarlijks groeit de Nederlandse online markt met dubbele cijfers. Het mkb profiteert nog beperkt van deze ontwikkeling. Slechts 11% van de mkb’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten. Zakelijk gezien blijven zo veel kansen onbenut.

Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers. Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.  

Utdagingen

Mkb’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60% van bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73% van de actieve mkb’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine optimalisatie per week.

Veel middelen, weinig tijd

Gebrek aan tijd is breed te zien in het mkb. Zo geeft 76% van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36% van hen besteedt hieraan meer dan 2 uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70% van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60% doet dit slechts enkele keren per jaar.

Effect van online middelen nog vaak onduidelijk

Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42% van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna 1 op de 3 mkb’ers weet niet welke  bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.

ONLINE & OFFLINE

resultaten

Inleiding-mobiel

ONLINE & OFFLINE

resultaten

Welke vormen van communicatie en marketing gebruikt uw bedrijf?

Voor iedere onderneming is het van belang (potentiële) klanten zo goed mogelijk te informeren over een product of dienst. Dit kan uiteraard op verschillende manieren. Zowel on- als offline. Welke middelen zet het mkb in?

Online

20180010_MKB_Online_Benchmark-contour-corr4_Tekengebied 1 kopie 6

Offline

20180010_MKB_Online_Benchmark-contour-corr4_Tekengebied 1 kopie 7

WEBSITE

resultaten

Inleiding-mobiel

WEBSITE

resultaten

De website als visitekaartje

Het aantal bedrijven zonder website is zeer beperkt: online aanwezigheid is de norm geworden binnen het mkb. Lang niet alle ondernemers maken de stap om meer dan aanwezig te zijn. Websites worden nog vaak primair beschouwd als visitekaartje.  

Wat is de belangrijkste functie van uw website?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 2

Hoelang heeft uw bedrijf al een website?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie

Weten wat er speelt

Het ontbreekt mkb'ers nog vaak aan informatie over het functioneren van de website. Bezoekersaantallen zijn vaak onbekend. Niet zelden ontbreekt ook de interesse om bezoekerstrends te volgen. Dit is ook terug te zien in kennis over bezoekersbronnen: op welke manier weten bezoekers de mkb website te vinden?

Weet u hoeveel bezoekers uw website per dag weten te vinden?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 3

Wat is de belangrijkste bezoekersbron voor uw website?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 4

De stap naar omzet

Het online kanaal bewijst zich in Nederland veelvuldig als bron voor groeiende omzet. Een kleine groep mkb'ers heeft deze kans ook herkend en verzilverd. Voor veel bedrijven blijft echter onduidelijk welke rol de website speelt in de omzetontwikkeling. Veruit de meeste mkb'ers schatten het behaalde online omzetaandeel laag in. 

Hoeveel procent van uw omzet is toe te schrijven aan online activiteiten?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 5

SOCIAL MEDIA

resultaten

Inleiding-mobiel

SOCIAL MEDIA

resultaten

Massaal sociaal aanwezig

Het mkb heeft massaal de social media opgezocht. De inzet van onder andere Facebook, LinkedIn en Twitter overstijgt het gebruik van meer traditionele online kanalen zoals e-mail. De meeste bedrijven zetten een mix van social media in. Van Facebook en LinkedIn wordt het belang het hoogste ingeschat. 

Welke sociale kanalen zet uw bedrijf in?

20180010_MKB_Online_Benchmark-contour-corr4_Tekengebied 1 kopie 16

Welk van deze kanalen is het meest belangrijk voor uw bedrijf?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 17

Tijd voor social media

De tijd die beschikbaar is om de sociale kanalen te onderhouden is beperkt. Zeker wanneer we bedenken dat de meeste bedrijven meer dan 1 social profiel onderhouden is de tijd per week voor activatie krap. 

Wie voert de werkzaamheden op social media grotendeels uit?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 18

Hoeveel tijd wordt gemiddeld per week aan de social media-activiteiten besteed?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 19

Social advertising in de lift

Veel ondernemers hebben een start gemaakt met social advertising. De geinvesteerde bedragen zijn gemiddeld genomen laag, maar er is een duidelijke interesse om de mogelijkheden van adverteren op social media te verkennen. 

Adverteert uw bedrijf op social media?

20180010_MKB_Online_Benchmark-contour-corr4-zondertitel_Tekengebied 1 kopie 20

Voor welk bedrag per maand adverteert uw bedrijf op social media?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 21

ZOEKMACHINE

resultaten

Inleiding-mobiel

ZOEKMACHINE

resultaten

Betaald en onbetaald

Vindbaarheid kan worden afgedwongen door te adverteren. Meer dan 1 op de 3 mkb'ers kiest ervoor te investeren in search engine advertising (SEA). Search engine optimization (SEO) krijgt nog vaker aandacht van de ondernemers.

Maakt uw bedrijf gebruik van Bing Ads of Adwords? (het advertentieprogramma van Google)?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 22

Besteedt u aandacht aan de onbetaalde vindbaarheid (SEO) van uw website?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 23

Tijd voor vindbaarheid

Vindbaarheid staat hoog op de verbeterpuntenlijst van het mkb. Maar dit blijkt niet altijd te worden vertaald naar concrete tijdsinspanning. Ook het inschakelen van externe specialisten om de vindbaarheid te verbeteren is geen gemeengoed. 

Wie voert de SEO-werkzaamheden uit?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 24

Hoeveel tijd wordt gemiddeld per week aan de SEO-activiteiten besteed?

20180010_MKB_Online_Benchmark-contour-corr4-zondertitel_Tekengebied 1 kopie 25

Mix van middelen

Mkb'ers geven aan een mix van middelen in te zetten om de vindbaarheid te verbeteren. Daarbij zijn directe aanpassingen aan de eigen website het meest gebruikt. 

Welke SEO-middelen zet u in?

20180010_MKB_Online_Benchmark-contour-corr4_Tekengebied 1 kopie 26

EMAIL

resultaten

Inleiding-mobiel

EMAIL

resultaten

De weg naar regelmaat

Veel mkb'ers geven aan e-mail als communicatie- of marketingkanaal in te zetten. Nieuwsbrieven zijn daarbij de meest populaire vorm. Het blijkt echter een uitdaging om met regelmaat e-mails te versturen. De gemiddelde verzendfrequentie is laag. 

Op welke manieren zet u e-mail in?

20180010_MKB_Online_Benchmark-contour-corr4_Tekengebied 1 kopie 8

Hoe vaak verstuurt uw bedrijf e-mails?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 9

UITDAGINGEN

resultaten

Inleiding-mobiel

UITDAGINGEN

resultaten

Tussen ambitie en tevredenheid

Over het algemeen toont het mkb zich tevreden over het niveau van het online kanaal. Verbeterpunten worden wel gezien en benoemd, maar dit leidt in de meeste gevallen niet tot concrete actie (tijdsreservering, investering etc).

Bent u tevreden met het niveau van uw online marketing?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 29

Welke verbeterpunten ziet u voor uw bedrijf?

20180010_MKB_Online_Benchmark-contour-corr4zonderwit_Tekengebied 1 kopie 30

Prioriteiten en kennisniveau

Welke van deze punten vindt u het meest belangrijk?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 31

Bent u tevreden over het kennisniveau binnen uw bedrijf over online marketing?

Eziner-mkb-benchmark_Tekengebied 1 kopie 32

webtexttool.

Zeer effectieve content voor iedereen.

Webtexttool is een jong en zeer snelgroeiend bedrijf dat dagelijks 10.000-den gebruikers ondersteunt met real-time voorspellende tips om daarmee de SEO score en de tekstconversie te optimaliseren en de beste zoekwoorden te vinden. Bedrijven die Webtexttool gebruiken stijgen gemiddeld met 300% in de Google ranking en verdubbelen hun ”average time on page (leestijd)”! Hoeveel zou jouw website verbeteren?

Gratis proefaccount
Inleiding-mobiel

Zeer effectieve content voor iedereen

Webtexttool is een jong en zeer snelgroeiend bedrijf dat dagelijks 10.000-den gebruikers ondersteunt met real-time voorspellende tips om daarmee de SEO score en de tekstconversie te optimaliseren en de beste zoekwoorden te vinden. Bedrijven die Webtexttool gebruiken stijgen gemiddeld met 300% in de Google ranking en verdubbelen hun ”average time on page (leestijd)”! Hoeveel zou jouw website verbeteren?

Ga naar webtexttool

eZiner°

Stel: dit onderzoeksrapport was niet gemaakt met behulp van eZiner°, maar gegoten in een traditionele pdf. Hoe leesbaar was het verslag dan geweest op je telefoon? Had je in de pdf ook een video kunnen bekijken? Of een formulier kunnen invullen? En ook niet onbelangrijk: hoeveel hadden wij als publicist kunnen leren van het leesgedrag van onze bezoekers?

Precies. Daarom hebben wij eZiner° ontwikkeld. Een eenvoudige oplossing voor al je whitepapers, ebooks en online magazines. Geen programmeerkennis vereist. Voor een verrassend lage prijs.

Vraag het gratis proefmagazine aan voor meer informatie. 

Ontvang je gratis proefmagazine

En ontdek de mogelijkheden van eZiner°

Proefmagazine aanvragen (klein)

Inleiding-mobiel

eZiner°

Stel: we hadden dit onderzoeksrapport beschikbaar gesteld als pdf. Had je de informatie dan goed kunnen lezen op je telefoon? Was het mogelijk geweest er video's of formulieren aan toe te voegen? Had je als eigenaar van de rapportage inzicht gekregen in het leesgedrag van je doelgroep?

Precies. Daarom hebben wij eZiner° ontwikkeld. Een eenvoudige oplossing voor al je whitepapers, ebooks en online magazines. Geen programmeerkennis vereist. Voor een verrassend lage prijs.

Vraag het gratis proefmagazine aan voor meer informatie. 

Ontvang je gratis proefmagazine

En ontdek de mogelijkheden van eZiner°

Proefmagazine aanvragen (klein)