Inzicht in inzet en gebruik van online kanalen door het midden- en kleinbedrijf.
Mei, 2018
Inzicht in inzet en gebruik van online kanalen door het midden- en kleinbedrijf.
Mei, 2018
Het midden- en kleinbedrijf vormt een belangrijke motor voor de Nederlandse economie. Mede omdat ondernemers in het mkb vaak pioniers zijn. Ze zoeken hun eigen weg om met trends en ontwikkelingen om te gaan. Ook op het terrein van online zaken doen.
Met dit vertrekpunt is de eerste MKB Online Benchmark opgesteld. De specialisten webtexttool (online vindbaarheid ) en eZiner° (digitale magazines) hebben de handen ineen geslagen om deze benchmark te ontwikkelen.
Bij de start van het project zijn 323 mkb’ers (1 tot 100 personeelsleden) ondervraagd naar hun activiteiten op het terrein van website, social media, e-mail en online marketing. De resultaten zijn in dit rapport gebundeld.
Alle uitkomsten zijn ook verwerkt in de online benchmark. Met dit vergelijkende onderzoek kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van collega-bedrijven.
Apeldoorn, mei 2018
Kyrill Poelmans, webtexttool
William Burghout, eZiner°
Het midden- en kleinbedrijf vormt een belangrijke motor voor de Nederlandse economie. Mede omdat ondernemers in het mkb vaak pioniers zijn. Ze zoeken hun eigen weg om met trends en ontwikkelingen om te gaan. Ook op het terrein van online zaken doen.
Met dit vertrekpunt is de eerste MKB Online Benchmark opgesteld. De specialisten webtexttool (online vindbaarheid ) en eZiner° (digitale magazines) hebben de handen ineen geslagen om deze benchmark te ontwikkelen.
Bij de start van het project zijn 323 mkb’ers (1 tot 100 personeelsleden) ondervraagd naar hun activiteiten op het terrein van website, social media, e-mail en online marketing. De resultaten zijn in dit rapport gebundeld.
Alle uitkomsten zijn ook verwerkt in de online benchmark. Met dit vergelijkende onderzoek kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van collega-bedrijven.
Apeldoorn, mei 2018
Kyrill Poelmans, webtexttool
William Burghout, eZiner°
Ondernemers en online specialisten binnen het MKB (verdeeld over Nederland)
Netto n = 323
Online
22 maart t/m 3 april 2018
Ondernemers en online specialisten binnen het mkb (verdeeld over Nederland)
Nette n = 323
Online
22 maart t/m 3 april 2018
Jaarlijks groeit de Nederlandse online markt met dubbele cijfers. Het mkb profiteert nog beperkt van deze ontwikkeling. Slechts 11% van de mkb’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten. Zakelijk gezien blijven zo veel kansen onbenut.
Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers. Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.
Uitdagingen
Mkb’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60% van bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73% van de actieve mkb’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine optimalisatie per week.
Veel middelen, weinig tijd
Gebrek aan tijd is breed te zien in het mkb. Zo geeft 76% van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36% van hen besteedt hieraan meer dan 2 uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70% van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60% doet dit slechts enkele keren per jaar.
Effect van online middelen nog vaak onduidelijk
Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42% van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna 1 op de 3 mkb’ers weet niet welke bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.
Jaarlijks groeit de Nederlandse online markt met dubbele cijfers. Het mkb profiteert nog beperkt van deze ontwikkeling. Slechts 11% van de mkb’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten. Zakelijk gezien blijven zo veel kansen onbenut.
Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers. Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.
Utdagingen
Mkb’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60% van bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73% van de actieve mkb’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine optimalisatie per week.
Veel middelen, weinig tijd
Gebrek aan tijd is breed te zien in het mkb. Zo geeft 76% van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36% van hen besteedt hieraan meer dan 2 uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70% van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60% doet dit slechts enkele keren per jaar.
Effect van online middelen nog vaak onduidelijk
Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42% van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna 1 op de 3 mkb’ers weet niet welke bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.
resultaten
resultaten
Voor iedere onderneming is het van belang (potentiële) klanten zo goed mogelijk te informeren over een product of dienst. Dit kan uiteraard op verschillende manieren. Zowel on- als offline. Welke middelen zet het mkb in?
resultaten
resultaten
Het aantal bedrijven zonder website is zeer beperkt: online aanwezigheid is de norm geworden binnen het mkb. Lang niet alle ondernemers maken de stap om meer dan aanwezig te zijn. Websites worden nog vaak primair beschouwd als visitekaartje.
Het ontbreekt mkb'ers nog vaak aan informatie over het functioneren van de website. Bezoekersaantallen zijn vaak onbekend. Niet zelden ontbreekt ook de interesse om bezoekerstrends te volgen. Dit is ook terug te zien in kennis over bezoekersbronnen: op welke manier weten bezoekers de mkb website te vinden?
Het online kanaal bewijst zich in Nederland veelvuldig als bron voor groeiende omzet. Een kleine groep mkb'ers heeft deze kans ook herkend en verzilverd. Voor veel bedrijven blijft echter onduidelijk welke rol de website speelt in de omzetontwikkeling. Veruit de meeste mkb'ers schatten het behaalde online omzetaandeel laag in.
Het mkb heeft massaal de social media opgezocht. De inzet van onder andere Facebook, LinkedIn en Twitter overstijgt het gebruik van meer traditionele online kanalen zoals e-mail. De meeste bedrijven zetten een mix van social media in. Van Facebook en LinkedIn wordt het belang het hoogste ingeschat.
De tijd die beschikbaar is om de sociale kanalen te onderhouden is beperkt. Zeker wanneer we bedenken dat de meeste bedrijven meer dan 1 social profiel onderhouden is de tijd per week voor activatie krap.
Veel ondernemers hebben een start gemaakt met social advertising. De geinvesteerde bedragen zijn gemiddeld genomen laag, maar er is een duidelijke interesse om de mogelijkheden van adverteren op social media te verkennen.
resultaten
resultaten
Vindbaarheid kan worden afgedwongen door te adverteren. Meer dan 1 op de 3 mkb'ers kiest ervoor te investeren in search engine advertising (SEA). Search engine optimization (SEO) krijgt nog vaker aandacht van de ondernemers.
Vindbaarheid staat hoog op de verbeterpuntenlijst van het mkb. Maar dit blijkt niet altijd te worden vertaald naar concrete tijdsinspanning. Ook het inschakelen van externe specialisten om de vindbaarheid te verbeteren is geen gemeengoed.
Mkb'ers geven aan een mix van middelen in te zetten om de vindbaarheid te verbeteren. Daarbij zijn directe aanpassingen aan de eigen website het meest gebruikt.
resultaten
resultaten
Veel mkb'ers geven aan e-mail als communicatie- of marketingkanaal in te zetten. Nieuwsbrieven zijn daarbij de meest populaire vorm. Het blijkt echter een uitdaging om met regelmaat e-mails te versturen. De gemiddelde verzendfrequentie is laag.
resultaten
resultaten
Over het algemeen toont het mkb zich tevreden over het niveau van het online kanaal. Verbeterpunten worden wel gezien en benoemd, maar dit leidt in de meeste gevallen niet tot concrete actie (tijdsreservering, investering etc).
Zeer effectieve content voor iedereen.
Webtexttool is een jong en zeer snelgroeiend bedrijf dat dagelijks 10.000-den gebruikers ondersteunt met real-time voorspellende tips om daarmee de SEO score en de tekstconversie te optimaliseren en de beste zoekwoorden te vinden. Bedrijven die Webtexttool gebruiken stijgen gemiddeld met 300% in de Google ranking en verdubbelen hun ”average time on page (leestijd)”! Hoeveel zou jouw website verbeteren?
Webtexttool is een jong en zeer snelgroeiend bedrijf dat dagelijks 10.000-den gebruikers ondersteunt met real-time voorspellende tips om daarmee de SEO score en de tekstconversie te optimaliseren en de beste zoekwoorden te vinden. Bedrijven die Webtexttool gebruiken stijgen gemiddeld met 300% in de Google ranking en verdubbelen hun ”average time on page (leestijd)”! Hoeveel zou jouw website verbeteren?
Stel: dit onderzoeksrapport was niet gemaakt met behulp van eZiner°, maar gegoten in een traditionele pdf. Hoe leesbaar was het verslag dan geweest op je telefoon? Had je in de pdf ook een video kunnen bekijken? Of een formulier kunnen invullen? En ook niet onbelangrijk: hoeveel hadden wij als publicist kunnen leren van het leesgedrag van onze bezoekers?
Precies. Daarom hebben wij eZiner° ontwikkeld. Een eenvoudige oplossing voor al je whitepapers, ebooks en online magazines. Geen programmeerkennis vereist. Voor een verrassend lage prijs.
Vraag het gratis proefmagazine aan voor meer informatie.
En ontdek de mogelijkheden van eZiner°
Stel: we hadden dit onderzoeksrapport beschikbaar gesteld als pdf. Had je de informatie dan goed kunnen lezen op je telefoon? Was het mogelijk geweest er video's of formulieren aan toe te voegen? Had je als eigenaar van de rapportage inzicht gekregen in het leesgedrag van je doelgroep?
Precies. Daarom hebben wij eZiner° ontwikkeld. Een eenvoudige oplossing voor al je whitepapers, ebooks en online magazines. Geen programmeerkennis vereist. Voor een verrassend lage prijs.
Vraag het gratis proefmagazine aan voor meer informatie.
En ontdek de mogelijkheden van eZiner°
SOCIAL MEDIA
resultaten
SOCIAL MEDIA
resultaten